Synapsa

Czasopismo Naukowe

Rozdział 6: Napady paniki, lęk, obsesje i powiązane z nimi zaburzenia

Część 1

Quiz

Quiz

1. Ile % populacji doświadcza różnego rodzaju zaburzeń lękowych

Wyjaśnienie: ok. 7.6% doświadcza GAD (Generalized Anxiety Disorder - Zespół Lęku Uogólnionego), ok. 6.8% - napady paniki, ok. 6.2% - lęk społeczny, co łącznie daje około 20-30% populacji doświadczającej różnego rodzaju zaburzeń lękowych.

2. Reakcja alarmowa, która pojawia się w odpowiedzi na istniejące zagrożenie to:

Wyjaśnienie: Strach to reakcja emocjonalna, która pojawia się w odpowiedzi na konkretne, zidentyfikowane zagrożenie w środowisku. W przeciwieństwie do strachu, lęk często ma mniej konkretny charakter i może być wywołany przez percepcję zagrożenia, które nie jest bezpośrednie ani jasno zdefiniowane.

3. Zaburzenia lękowe:

Wyjaśnienie: Badania epidemiologiczne i kliniczne wskazują, że zaburzenia lękowe częściej diagnozowane są u kobiet niż u mężczyzn.

4. Jakie zaburzenia lękowe mają największy wskaźnik współwystępowalności?

Wyjaśnienie: 90% pacjentów z GAD (Generalized Anxiety Disorder - Zespół Lęku Uogólnionego) przynajmniej raz w ciągu życia doświadczyło innego zaburzenia lękowego, co wskazuje na wysoki wskaźnik współwystępowalności, zwłaszcza z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi.

5. Zaburzeniom lękowym często współtowarzyszą:

Wyjaśnienie: Depresja i uzależnienia, które pojawiają się jako sposób radzenia sobie z przewlekłym lękiem, często współtowarzyszą zaburzeniom lękowym.

6. Strach aktywuje reakcję walki lub ucieczki:

Wyjaśnienie: Strach aktywuje reakcję walki lub ucieczki głównie we współczulnym układzie nerwowym, który jest częścią autonomicznego układu nerwowego. Układ współczulny przygotowuje organizm do szybkiej reakcji na percepcję zagrożenia.

7. Co odróżnia strach od ataku paniki?

Wyjaśnienie

8. 3 komponenty paniki i strachu to:

Wyjaśnienie

9. W jakich mechanizmach uczenia się występuje mechanizm generalizacji?

Wyjaśnienie: Mechanizm generalizacji jest charakterystyczny dla warunkowania klasycznego, gdzie reakcja wyuczone na jeden bodziec jest przenoszona na inne, podobne bodźce.

10. “Nie musimy sami doświadczyć lęku, aby rozwinąć lęk przed czymś” - ten cytat odnosi się do:

Wyjaśnienie: Cyklon Menzies & Harris (2001) podkreśla, że ludzie mogą rozwinąć lęk wobec określonych obiektów, sytuacji czy zjawisk bez bezpośredniego doświadczenia, które by je wywołało. Odwołuje się to do zjawiska znanego jako transfer informacji, czyli procesu, w którym lęk jest nabywany poprzez przekazywanie informacji lub ostrzeżeń od innych osób, jak również przez media.

11. Czynniki predysponujące do zaburzeń lękowych to:

Wyjaśnienie

12. Temperamentalny czynnik sprzyjający rozwojowi zaburzeń lękowych to:

Wyjaśnienie: Temperament zahamowany, a także temperament wolno rozgrzewający się, są temperamentalnymi czynnikami sprzyjającymi rozwojowi zaburzeń lękowych. Dzieci z takimi temperamentami są bardziej skłonne do rozwoju lęków w późniejszym życiu.

13. Hipoteza gotowości mówi o tym, że:

Wyjaśnienie: Hipoteza gotowości sugeruje, że ludzie są ewolucyjnie predysponowani do szybszego uczenia się lęku wobec pewnych obiektów lub sytuacji, które historycznie stanowiły zagrożenie dla przetrwania.

14. Eksperyment z małym Albertem zilustrował:

Wyjaśnienie: W eksperymencie z małym Albertem, który początkowo nie wykazywał strachu przed białymi szczurami, zaczęto prezentować szczura wraz z głośnym dźwiękiem, wywołującym u dziecka reakcję strachu. Po kilkukrotnym powtórzeniu tej procedury, Albert zaczął wykazywać strach przed szczurem nawet bez towarzyszącego dźwięku, co dowodziło, że lęk przed szczurem został nabyty przez skojarzenie z nieprzyjemnym bodźcem dźwiękowym.

15. Ten rodzaj fobii jest w dużym stopniu dziedziczny i występuje u około 3-4% populacji:

Wyjaśnienie: Fobia na punkcie zranienia i zastrzyku, znana również jako trypanofobia, charakteryzuje się silnym lękiem przed zastrzykami, igłami lub zranieniem. Jest to jeden z rodzajów fobii, który ma silne podstawy genetyczne i występuje u określonego procenta populacji.

16. Rozwój fobii wyjaśnia:

Wyjaśnienie

17. Przyglądanie się komuś, kto bez strachu reaguje na przerażające zdarzenie, może doprowadzić do:

Wyjaśnienie: Warunkowanie zastępcze (uczenie się przez obserwację lub modelowanie) odnosi się do procesu, w którym jednostka uczy się reakcji emocjonalnych, takich jak lęk lub brak lęku, poprzez obserwację reakcji innych osób na określone sytuacje lub obiekty.

18. Efekt inflacji oznacza, że:

Wyjaśnienie: Efekt inflacji odnosi się do zjawiska, w którym pierwotnie niewielki lęk względem pewnej sytuacji lub obiektu może znacznie wzrosnąć i przekształcić się w silniejszą fobię w wyniku późniejszego stresującego lub traumatycznego doświadczenia.

19. Gotowość do odczuwania pewnego typu strachu:

Wyjaśnienie: Gotowość do odczuwania pewnego typu strachu odnosi się do teorii, że niektóre lęki są bardziej „naturalne” lub „wrodzone” niż inne, co oznacza, że ludzki mózg jest ewolucyjnie predysponowany do szybkiego nabywania strachu przed pewnymi rzeczami.

20. Terapeuta spokojnie modeluje sposób interakcji z bodźcem lękotwórczym. Jak nazywa się ta technika?

Wyjaśnienie: Modelowanie uczestniczące to technika używana w terapii behawioralnej, w której terapeuta lub inna osoba modeluje spokojne i skuteczne sposoby interakcji z bodźcem lękotwórczym lub sytuacją wywołującą lęk, demonstrując, jak radzić sobie z lękiem.

Test wykonała Magdalena Kąkol

Na podstawie: Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP

© Copyright by Wydawnictwo Synapsa 2025

© Content licensed under CC BY 4.0

Czasopismo Naukowe Synapsa, ISSN: 3072-127X, DOI prefix: 10.65008

Wydawca: Magdalena Kąkol, Milena Koniuszewska

Aleje Jerozolimskie 141/73, 02-304 Warszawa

Kontakt mailowy: czasopismo.synapsa@gmail.com

 

Redaktor: Lek. Dent. Julia Rogowska-Patryn

Czasopismo Naukowe Synapsa, ISSN: 3072-127X

Wydawca: Magdalena Kąkol, Milena Koniuszewska

Aleje Jerozolimskie 141/73, 02-304 Warszawa

Kontakt mailowy: czasopismo.synapsa@gmail.com

 

Redaktor: Lek. Dent. Julia Rogowska-Patryn