Synapsa

Czasopismo Naukowe

Poradnik - czym jest stres egzaminacyjny i jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym? 

Stres egzaminacyjny jest rodzajem stresu psychologicznego, który pojawia się w wyniku presji związanej z egzaminami i ocenami. Jest to odpowiedź organizmu na stresującą sytuację, która obejmuje zarówno reakcje fizjologiczne, jak i emocjonalne. W sytuacji egzaminacyjnej ciało aktywuje autonomiczny układ nerwowy, co prowadzi do uwolnienia hormonów, takich jak adrenalina i kortyzol. Te substancje mają na celu przygotowanie organizmu do radzenia sobie z wyzwaniem, ale mogą również wpływać negatywnie na procesy poznawcze, takie jak pamięć i koncentracja, zwłaszcza jeśli stres jest intensywny lub przewlekły. Należy jednak wiedzieć, że stres egzaminacyjny nie musi psuć życia studenckiego i da się go ogarnąć.

Czym jest stres egzaminacyjny?

Mechanizm reakcji stresowej 

1. Aktywacja układu współczulnego - Oceniając sytuację jako zagrażającą, pierwszym mechanizmem obronnym jest aktywacja autonomicznego układu nerwowego (współczulnego). Dochodzi do wydzielenia katecholamin (noradrenaliny i adrenaliny), które przygotowują ciało do reakcji „walcz lub uciekaj” (fight or flight). W efekcie wzrasta tętno, rozszerzają się źrenice, a ciśnienie krwi rośnie, co ma na celu dostarczenie więcej tlenu i glukozy do mięśni i mózgu, aby organizm mógł szybko zareagować​.

 

2. Aktywacja osi podwzgórze-przysadka-nadnercza (HPA) - Podwzgórze wydziela kortykoliberynę (CRH), która stymuluje przysadkę mózgową do wydzielania adrenokortykotropiny (ACTH). Hormon ten trafia do nadnerczy, gdzie powoduje wydzielanie kortyzolu, czyli "hormonu stresu​". Długoterminowe wydzielanie kortyzolu ma wpływa na organizm, w tym na metabolizm, poziom cukru we krwi i funkcjonowanie mózgu, szczególnie na pamięć.

 

3. Powrót do równowagi (homeostaza): Po zakończeniu stresującej sytuacji organizm stopniowo wraca do stanu równowagi. Aktywność układu współczulnego maleje, a poziom kortyzolu się stabilizuje. Jednak w przypadku chronicznego stresu, jakim może być długotrwałe przygotowanie do egzaminów, organizm może nie powrócić w pełni do stanu spoczynku, co prowadzi do negatywnych skutków zdrowotnych, takich jak osłabienie układu odpornościowego, zmęczenie i problemy z pamięcią​.

Praktyczne techniki radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym

Skutki długotrwałego stresu sieją w organizmie spustoszenie. Utrzymujący się wysoki poziom kortyzolu może prowadzić m.in. do zmniejszenia objętości hipokampa - struktury mózgu odpowiedzialnej za pamięć długoterminową. Przewlekły stres może skutkować także problemami z koncentracją i pamięcią oraz z metabolizmem. Studenci oraz uczniowie, jako osoby stale narażone na stres egzaminacyjny, szczególnie powinni zadbać o własny dobrostan i nauczyć się sposobów radzenia sobie z tym rodzajem stresu.

1. Square breathing/box breathing

 

Zaletą tego ćwiczenia jest to, że jest bardzo krótkie i proste

Polega na kontrolowanym oddychaniu w czterech równych fazach, każda z nich trwa tyle samo czasu, tworząc "kwadrat". 

 

Jak wykonać ćwiczenie oddechowe do kwadratu:

  • Wdech przez nos: Przez 4 sekundy wykonuj powolny, głęboki wdech.

  • Zatrzymanie oddechu: Wstrzymaj oddech na 4 sekundy.

  • Wydech przez usta: Powoli wypuść powietrze przez 4 sekundy.

  • Zatrzymanie oddechu: Zatrzymaj oddech (bez powietrza w płucach) na 4 sekundy.

Powtarzaj cykl przez kilka minut, aż poczujesz się zrelaksowany/a

2. Trening powolnego oddechu

czas trwania sesji: 5-10 min. 

 

Trening opiera się na proporcji wdechów do wydechów 0,42. Wykonuje się 6 oddechów na minutę (3 s wdech i 7 s wydech).

 

Van Diest i wsp. (2014) wykazali, że ten rodzaj oddychania może prowadzić do zmniejszenia poziomu stresu oraz regulacji autonomicznego układu nerwowego.

3. Ćwiczenia Jacobsona

czas trwania 1 sesji: 15-30 min., na każdą grupę mięśniową przeznaczaj od 5 do 10 sekund na napinanie oraz 10 do 15 sekund na relaksację.

Po raz pierwszy opisana technika przez Jacobsona jako napinanie i rozluźnianie 16 grup mięśniowych. Trening nie jest trudny, jednak wykonywanie tych ćwiczeń po raz pierwszy przed egzaminem może nie być skuteczne, ponieważ zamiast skupić się na ćwiczeniu, będziesz musiał/a przeglądać instrukcję ćwiczenia. Jeśli nie masz możliwości regularnego wykonywania tych ćwiczeń, wykonaj te ćwiczenia co najmniej kilka razy w domu, aby dobrze zapoznać się z instrukcją zdania. Jeśli natomiast potrzebujesz ratunku na teraz i nigdy nie miał_ś do czynienia z tym treningiem, możesz wyszukać poradniki na youtube. Dostępne są filmy w języku polskim, a instruktor/ka w dobry sposób przeprowadza słuchacza przez całe ćwiczenie. 

 

Instrukcja:

Progresywna relaksacja polega na napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych grup mięśniowych. Przykład takiego ćwiczenia:

1. Ręce i ramiona:

  • Skup się na swojej prawej dłoni. Mocno zaciśnij pięść na kilka sekund (5-8 sekund), poczuj napięcie.

  • Rozluźnij dłoń. Poczuj różnicę między napięciem a rozluźnieniem.

  • Powtórz to samo ćwiczenie z lewą dłonią.

  • Napnij przedramiona, zginając łokcie. Trzymaj napięcie przez kilka sekund, a następnie rozluźnij mięśnie.

  • Powtórz to z bicepsami i ramionami.

2. Twarz i szyja

  • Zamknij oczy mocno na 5 sekund, a następnie rozluźnij je.

  • Zmarszcz czoło mocno, utrzymaj napięcie, a potem rozluźnij.

  • Zaciśnij zęby i napnij mięśnie szczęki, a następnie pozwól, aby mięśnie szczęki rozluźniły się całkowicie.

3. Tułów i plecy

  • Napnij mięśnie pleców, wyciągając ramiona do tyłu, trzymaj przez kilka sekund i rozluźnij.

  • Napnij mięśnie brzucha, wciągając je, a następnie powoli je rozluźnij.

4. Nogi

  • Napnij uda, trzymając je napięte przez kilka sekund, a następnie rozluźnij.

  • Napnij łydki, zginając stopy do góry, a potem rozluźnij.

 

Powyższą serię powtarzamy.

4. Trening autogenny Schultza

czas trwania: 10-20 min.

 

Jest to forma autohipnozy, która pomaga osiągnąć głęboki stan relaksacji poprzez autosugestię i skupienie się na doznaniach fizycznych w ciele - technika ta polega na wywoływaniu relaksacji poprzez systematyczne powtarzanie formuł autosugestywnych. Na początku trudno wykonać ją samemu, dlatego warto poszukać bezpłatnych nagranych sesji w internecie, w których osoba instruktorska przeprowadzi Cię przez całą sesję.

 

Przykład: „Moje ręce i nogi są ciężkie” - Ćwiczenie poczucia ciężkości, skupienie się na odczuciu ciężkości w różnych częściach ciała.

5. Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna bez żadnych wątpliwości redukuje stres egzaminacyjny, ale jak to jest w przypadku pojedynczej serii ćwiczeń?

 

O ile nie znalazłam badań na temat wpływu jednorazowej, krótkotrwałej aktywności na obniżenie stresu egzaminacyjnego, tak możemy wnioskować o takiej prawidłowości na podstawie badań mówiących o tym, że nawet pojedyncza seria ćwiczeń (np. spacer, bieganie, przysiady) może znacząco zmniejszyć lęk jako stan (Ensari i in., 2015). Jeśli nie jesteś aktywną fizycznie osobą, a wciąż masz trudności z opanowaniem stresu egzaminacyjnego, jedną z metod, jakie możesz zastosować, to krótki spacer, rozciąganie, jazda na rowerze lub inne krótkie ćwiczenia tuż przed sprawdzianem. Chociaż uzyskany efekt będzie raczej krótkotrwały i może nie być tak skuteczny jak w przypadku odbywania regularnej aktywności, to jednak mierząc się ze stresem należy podjąć takie działania, jakie tylko są aktualnie dostępne. 

 

Jeśli chodzi o długotrwałe efekty przeciwlękowe ćwiczeń aerobowych, to stają się dopiero widoczne po co najmniej 10 tygodniach regularnego zaangażowania w 21-minutowe sesje ćwiczeń aerobowych (Petruzzello i in., 1991).

6. Mindfulness

Mindfulness polega na na byciu w pełni obecnym w danej chwili, bez oceniania, i skupianiu się na doznaniach zmysłowych. Jest wiele ćwiczeń, które opierając się na tych założeniach pomogą zredukować stres. Oto 1 z bardzo wielu możliwych ćwiczeń, które może pomóc Ci skoncentrować się na danej chwili:

 

  • Weź kawałek czekoladki - lub kawałek innego jedzenia, może to być np. rodzynka. 

  • Obserwacja: Najpierw spójrz na czekoladkę, zauważ jej kształt, kolor, jak światło na niej się odbija.

  • Zapach: Skoncentruj się na zapachu czekoladki

  • Dotyk: Zwróć uwagę na teksturę czekoladki – jak ją trzymasz w dłoni. Jest miękka, twarda, gładka?

  • Pierwszy kęs: Powoli weź pierwszy kęs, ale nie żuj od razu. Pozwól czekoladzie rozpuścić się na języku. Skoncentruj się na jej smaku, jak zmienia się w miarę upływu czasu.

  • Żucie: Gdy zaczniesz ją żuć, zwróć uwagę na to, jak zmienia się tekstura i smak. Zauważ wszystkie doznania – słodycz, gorycz, jak czekolada rozpuszcza się w ustach.

  • Pełne skupienie: Bądź w pełni świadomy każdego etapu, od smaku po reakcje twojego ciała i umysłu na ten proces

© Copyright by Wydawnictwo Synapsa 2025

© Content licensed under CC BY 4.0

Czasopismo Naukowe Synapsa, ISSN: 3072-127X, DOI prefix: 10.65008

Wydawca: Magdalena Kąkol, Milena Koniuszewska

Aleje Jerozolimskie 141/73, 02-304 Warszawa

Kontakt mailowy: czasopismo.synapsa@gmail.com

 

Redaktor: Lek. Dent. Julia Rogowska-Patryn

Czasopismo Naukowe Synapsa, ISSN: 3072-127X

Wydawca: Magdalena Kąkol, Milena Koniuszewska

Aleje Jerozolimskie 141/73, 02-304 Warszawa

Kontakt mailowy: czasopismo.synapsa@gmail.com

 

Redaktor: Lek. Dent. Julia Rogowska-Patryn